söndag 16 augusti 2009

Samtliga NBA mästare 1989-2009

Mitt älskade New York Knicks har inte blivit mästare sedan 1973. Det betyder att jag och alla Knicks-fans som är under 40 år aldrig har fått smaka på segerns sötma under vår livstid. Så efter alla nederlag måste jag ställa mig frågan, varför följer man egentligen sitt lag genom alla år av motgångar? Det medför ju bara lidande i slutändan, år efter år.

Svaret är att, för att segern, när den väl inträffar, kommer att kännas sååååå himla mycket skönare. Åtminstone är det min teori och jag hoppas att den besannas en vacker dag.

För att sätta allt i dess rätta perspektiv har jag samlat alla championship celebrations de senaste tjugo åren. En compilation som förhoppningsvis blir en preview till vad Knicks kommer uppleva om några år. Luta er tillbaka och insup dessa historiska ögonblick. Om några år kan jag förhoppningsvis komplettera den med ett Knicks-klipp.

1989 - Detroit Pistons vs LA Lakers


En oerhört fin celebration, äkta glädje hos Pistons som kämpat med i princip samma laguppställning i flera år innan de gick hela vägen. Kareem blev avtackad på ett fint sätt i sin sista match ever. Dumars vann MVP trots att hans pappa låg hemma allvarligt sjuk. Och framförallt Isiah fick äntligen sin titel, och cementerade sin plats som en av 80-talets största stjärnor. Ta också en titt på James Worthy och Magic Johnson som var extremt värdiga in defeat, de kommer båda in till omklädningsrummet och gratulerar Pistons och alla Bad Boys som utgjorde ett av historiens bästa defensive teams. Magic hade 5 titlar redan och Isiah är en nära vän så Earvin (som dessutom var skadad i finalen) kunde kosta på sig att vara the bigger man. Men det är ett stort ögonblick likväl. Lebron se och lär.

1990 - Detroit Pistons vs Portland Trailblazers



Back to back för Detroit. Portland hade ett riktigt grymt lag men chokade mot Pistons där Blazers förlorade tre raka matcher på sin hemmaplan (!). Blazers chokade senare även mot Bulls ett par år senare och kastade bort vad som var ett grymt lag. Pistons visste verkligen hur man firade en titel. Checka in David Stern, dränkt i champagne: "Get me out of here!".

1991 - Chicago Bulls vs LA Lakers



MJs första titel av sex. Portland var kanske det bästa laget det året i West, men LA:s rutin räckte till final där de dock föll mot Jordan som äntligen fått tillräckligt bra hjälp från sina teammates, främst Pippen som hade vuxit till en stjärna i sin egen rätt. Återigen stort sportsmanship av Magic efter slutsignalen.

1992 - Chicago Bulls vs Portland Trailblazers


Back to back för Bulls. Nu började Bulls och hela Eastern Conference dominans över NBA. Jordan visste verkligen hur man slog the Western Conference på 90-talet; Lakers, Blazers, Suns, Sonics, Jazz. Alla var de statister i finalerna, ingen tog ens Jordan till sju matcher. Störst konkurrens fick faktiskt Jordan i Eastern Conference av (i olika omgångar) Pistons, Knicks, Pacers, Magic. 90-talet ägdes av East, precis som 00-talet kom att ägas av West.

1993 - Chicago Bulls vs Phoenix Suns


Charles Barkley var och är en av mina all time favorite players. Jag led extra mycket med Sir Charles när Phoenix förlorade mot Bulls 1993. Jag tror inte att jag någonsin (slight exaggeration) har hållit på det vinnande laget i en finalserie i NBA. Det skulle vara Detroit Pistons 2004 över Lakers...

1994 - Houston Rockets vs New York Knicks


Edit: Som tur var hittade jag ingen celebration från 1994... det fick bli ovan vidriga recap video instead.

Utan konkurrens mitt tuffaste ögonblick som supporter/fan alla kategorier. Jag skulle kunna prata om att Olajuwons block på Starks i Game 6 och jag skulle kunna prata om Starks 1 av 17 performance i Game 7, men för varje tangent jag knappar på desto mer rullas minnena upp, så jag slutar där. Zappa till nästa.

1995 - Houston Rockets vs Orlando Magic


Edit: Inte heller här hittade jag en riktig celebration...

Vad som smärtar lite extra är att Knicks förlorade mot det sämre av de två upplagorna av Rockets. Laget med Dream och Clyde hade vi inte slagit. Fråga bara Orlando - som hade ett grymt lag med Shaq, Penny, Anderson, 3D med flera - som inte tog en enda match.

1996 - Chicago Bulls vs Seattle Supersonics


Payton och Kemp var riktigt grymma på den här tiden. Det jag minns mest från serien var att Dennis Rodman var Bulls viktigaste spelare efter MJ. Rodman psykade varenda Seattle spelare varje sekund av varje quarter och fick dem allihopa ur balans. Det andra jag minns var att jag såg finalserien på tyska DSF - "Rhot-man mit eine re-bount" - och att Detlef Schrempf alltså haussades till en überstjärna.

1997 - Chicago Bulls vs Utah Jazz



1997 och jag led med Malone och Stockton, precis som jag led med alla som förlorade mot Bulls. Man, did I hate them. Känner hatet komma tillbaka... endast tiden läker alla sår, och idag kan jag t o m uppskatta att jag följde NBA på Jordans storhetstid.

1998 - Chicago Bulls vs Utah Jazz


Jordans crowning moment. Vad som en gång i tiden var Jordans (och matchens) sista skott i hans allra sista match är fastetsat på många näthinnor. Synd för honom själv och för sporten att han kom tillbaka en gång till - och visade sig vara mänsklig. Washington kan nog aldrig bli ett riktigt lag förrän de bytt namn från Wizards, jag kommer alltid förknippa laget med Jordanfiaskot. Byt tillbaka till Bullets vetja! Men ser inte Jordan lite ensam ut vid MVP-utdelningen? Enbart Dennis Rodman står och klappar lite lojt.

1999 - San Antonio Spurs vs New York Knicks


Det här var mitt roligaste playoffs ever. Allan Houstons buzzer beater mot Heat. Sweepen mot Hawks. LJ:s 4 point play mot Indiana. Men i finalen utan Ewing och med en skadad LJ så var det dömt på förhand. Jag kunde knappt bli riktigt ledsen eftersom New York redan hade överträffat alla förväntningar som 8th seed. Jag blev inte riktigt ledsen förrän jag såg Tim Duncan nonchalant och detached gå och fira genom att filma (wtf?) the celebration - vad hände med att live in the moment?! En riktig champ ska gråta av glädje. Allt annat får underkänt.

2000 - LA Lakers vs Indiana Pacers



(Här fick jag ta två videos.) Shaq Daddy fick så äntligen sin ring. Endast mästare kan bli riktiga legender och här var jag därför glad att se Shaq säkra sin plats som en riktig NBA-legend, inte endast en dominant big man som aldrig vann (stackars Ewing...). Notera spelarnas kärlek för Shaq när han tilldelas MVP-trofén (jämför med Kobe 2009 som står som födelsedagsbarnet ingen gillar vid tårtan). Shaq blev ligans MVP och Finals MVP (händer typ ALDRIG) och snittade 38 poäng i finalserien. Här dominerade Shaq alltså ligan fullständigt. Med allt det sagt hade jag unnat Reggie och Jalen en titel.

2001 - LA Lakers vs Philadelphia 76ers


Edit: Ingen live TV trophy presentation... här höll jag helhjärtat på Allen Iverson och 76ers. Phillys Game 1 win på bortaplan är en av de skönaste basketmatcher jag sett. Tyvärr förlorade Philly resten...

2002 - LA Lakers vs New Jersey Nets


Edit: No trophy presentation här heller... three-peat av LA Lakers. Hela världen vet dock att Sacramento Kings egentligen var ligans bästa lag. Det är numera vedertaget att C-Webb & co blev rånade av domarna i serien mot Lakers, som till slut avjorde i sju matcher. Nets var numret för litet under en era där Eastern conference helt enkelt inte räckte till.

2003 - San Antonio Spurs vs New Jersey Nets


Edit: Återigen fann jag ingen live-TV celebration, endast en compilation... ironiskt att Richard Jefferson nu spelar i laget som krossade hans dröm om en ring (no pun RJ ;) senast. Kanske blir det en sista titel för Duncan och Spurs 2010? Jag tror det. Och - jag hoppas nästan det (sa jag det högt?). Jag har nästan börjat gilla Popovich & co.

2004 - Detroit Pistons vs LA Lakers


Äntligen en seger jag ville se! Älskade det här laget. Sheed, Billups, Big Ben, Tayshaun och Rip. Även om jag hade unnat Malone och Payton var sin titel.

2005 - San Antonio Spurs vs Detroit Pistons


Och äntligen en Game 7 series. Men det här var på alla sätt och vis en mardrömsfinal för kostymerna i NBA. Boring vs boring, no real superstars.

2006 - Miami Heat vs Dallas Mavericks


Med home court advantage, 2-0 i matcher och stor ledning i Game 3, är det ingen överdrift att säga att Mavericks chokade fullständigt i den här serien, Dallas var det bättre laget imho. Å andra sidan, slutresultatet ljuger inte. Heat vann och ännu en gång höll jag på fel finallag.

2007 - San Antonio Spurs vs Cleveland Cavaliers


Sämsta finalserien ever? En clean sweep och total dominans. The real crime var dock att Phoenix var ligans bästa lag och hade sannolikt vunnit allting om inte Stoudemire (och Diaw) blivit suspended i Game 5 mot Spurs efter att ha lämnat bänken efter Robert Horrys hockeytackling på Steve Nash. Efter detta kom Steve Kerr in och gjorde att PHX gick från ett av ligans bästa (och roligaste) lag till ett av ligans minst lovande. Detta ledde till att vi down the line fick Mike D'Antoni så jag ska inte klaga.

2008 - Boston Celtics vs LA Lakers


Ännu en video som cementerar det faktum att Kevin Garnett är completely nuts. Sheed kommer smälta in perfekt.

2009 - LA Lakers vs Orlando Magic


Att Phil Jackson vunnit 10 titlar är inget annat än enastående. Att Kobe inte är värd att nämnas i samma andetag som Michael Jordan är det däremot ingen som vill prata om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar