fredag 18 juni 2010

I heart Artest

OK, min prediction föll in. Lakers vann. Men inte på det sättet jag förutspådde, Kobe chokade totalt, vilket han också erkände efteråt. Visst, hans effort som bland annat speglades i 15 returer fanns där, men vad sköt han egentligen, 25%? Mindre?

Boston kommer kicka sig hela sommaren, för att inte säga hela livet, för att de först nonchalant blåste bort Game 6 och sen blåste bort en Game 7 som var deras for the taking hela vägen.

Det här var en slugfest á la Miami Heat - New York Knicks från 90-talet. The defense var intensivt från båda lag, men kom igen, någon jävel måste ju steppa i något av lagen? It didn't happen. Celtics kunde inte träffa havet med en badboll i fjärde kvarten och Lakers vann i slutändan för att Celtics gjorde dumma fouls mitt på plan som satte Lakers på straffkastlinjen pga Bostons team fouls. Lite trist slut på säsongen.

Trots att jag höll på Celtics i slutändan (laget jag håller på vinner ALDRIG) så räddades besvikelsen delvis av...

... vid en Lakersförlust hade jag inte orkat om Kobes choke skulle sågas så till den grad att bittra journalister skulle få tillfälle att skriva ned hela Bryants legacy.
... Kobes presser där, på frågan vad det här betyder för honom individuellt, svarade "I got one more ring than Shaq".
... och till sist denna briljanta presskonferens med Ron Artest, där han bland annat tackar sin psykiatriker 100 gånger, samt emotionellt ber om ursäkt till sitt gamla Indiana Pacers lag inklusive Donnie Walsh, Larry Bird, Jermaine O'neal med flera. Classy. Och rörande.

2 kommentarer:

  1. Jag försökte titta på matchen med objektiva ögon, men jag kan inte sluta tänka på att det var domarna som avgjorde matchen. 4 field goals i den avgörande 4Q från de s.k. "värdiga" mästarna talar för sig självt. Cirka 90% av Lakers skott i 4Q kom från free throws, 23-25 frikast under en quarter, varav cirka 18-20 kom under sista 6 min. Kanske ett NBA rekord. En del av Bostons fouls i 4Q var dessutom tveksamma. Det är för hemska och sjuka stats, det ska inte tillåtas i game 7 i en final. Joey Crawford måste gå i pension, domarna favoriserade Lakers alldeles för mycket. Kom igen, Gasol "blockade" KG i 3Q genom att slå på hans hand? "The ball was part of the hand, good call"? Detsamma när Wallace försökte på en 3:a, fick kontakt på händerna = foul, men nej, airball. Det var så mycket BS för domarna, fy fan.

    Celtics spelade inte heller bra i 4Q, men de fick för många domslut emot sig. Boston förtjänade att vinna game 7, de spelade ett fantastiskt försvar mot de stora utan Perkins. Deras prestation överträffade Lakers' i mina ögon. I serien som helhet, var Allen X-faktoren som inte lyckades sedan game 2. Hade han haft +10-12% i FG, hade serien varit över. Hoppas inte att det är slutet på en liten era för Boston, den förtjänar inte att sluta såhär.

    Och Kobe... fantastisk spelare, bäst just nu. MEN hade Lakers förlorat, hade hans choke varit större än LeBrons. Han spelade hemskt tillsammans med Allens bra försvar. 15 rebs mot Rondo, wow, grattis. Bara 2 assists trots lite double teams från Boston, wow. 6/24 i FG, 0/6 i 3P-FG, wow.

    Jag går inte så långt som bloggarna/forumen/kommentarerna om att matchen var rigged, men KOM IGEN!!! En av kommentarerna var "Joey Crawford when reffing with the Lakers 24-2. Now if that doesn’t say favoritism, then I don’t know what is. It also states NBA is rigged for sure." Haha, vetefan hur point on den källan är, men jag blir inte överraskad om den stämmer.

    SvaraRadera
  2. Hade inte kunnat säga det bättre själv, håller med på alla punkter. Känner starkt för Celtics, idrotten kan vara grym.

    SvaraRadera